Úspěch firmy zásadně ovlivňuje inspirativní lídr a jeho tým.
Společnost Foxconn přijala do svých řad neobvyklé členy týmu. Pět robotů uvolnilo ruce třem zaměstnancům a zvýšilo produkci linky o 20 procent. Kdo je za tím? Vítěz letošní Byznys ceny FéliX společnost MTS.
Automatizační řešení oravské firmy zefektivňují výrobu nejen firmám na Slovensku, ale iv dalších zemích Evropy, v Africe, Americe a Asii. Co dalšího zaujalo porotce druhého ročníku byznysových cen, které vyhlásila Slovenská spořitelna s magazínem INDEX?
Lidé odcházejí z firem kvůli nefungujícímu managementu
MTS se stala vítězem ocenění v hlavní kategorii Excelentní byznys příběh. Slovenská jednotka v automatizaci výroby je jedním z největších dodavatelů automatických a robotických linek. Z obce Krivá na Oravě se rozrostla do Liptovského Mikuláše i Banské Bystrice, kde do konce roku 2023 plánuje investovat minimálně milion eur a vybudovat technologické centrum.
„Modern Technology Systems (MTS) nám představil recept na úspěch. Již téměř tři desetiletí pomáhá firmám inovovat výrobu pomocí chytrých technologií. Ztotožňuji se is její filozofií, která stojí na tom, že pokud nerostou lidé, neroste ani firma,“ konstatuje Norbert Hovančák, člen boardu České spořitelny.
Podle Ivany Molnárové z Profese je MTS příkladem správného skloubení technologického vývoje a hodnot firmy. „Při prezentaci bylo cítit, že jim jde o to, aby se zaměstnanci cítili dobře. Fluktuace je ve firmě velmi nízká, což je také ukazatelem spokojenosti zaměstnanců,“ říká Ivana Molnárová, CEO pracovního portálu Profesia.
K šíření dobrého jména Slovenska přispívají i další nominované firmy jako Pixel Federation, Kompava, Tatrakon či Banskobystrický pivovar.
„Jsou vzorem pro ostatní, mají potenciál pro Slovensko i svět a splňují podmínky udržitelnosti a inovativnosti,“ vysvětluje Martina Novotná, členka poroty a zakladatelka projektu Akční ženy.
Podle ní porota sledovala zejména objektivní kritéria jako ekonomické ukazatele, prosperita a celkové finanční zdraví firmy. „Zároveň jsme se dívali na příběh, inovativnost, společenskou zodpovědnost a vzor pro Slovensko,“ dodává Novotná.
Cena FéliX: Vystoupili Buckingham, Kirschner i Klus
„Oceňuji, že dominantou vítězných firem je lidský rozměr. V době, kdy každý zápasí o talenty, jsou kvalitní lidé jednou z cest, jak najít rovnováhu mezi byznysem a lidmi. Spolu s rolí lídra to rozhodlo,“ říká Ivana Molnárová.
Šéfka pracovního portálu je přesvědčena, že potřebujeme vidět více příkladů hodnotových firem a vnímat hodnotové lídry. Lidé a inspirativní lídrství se podle ní zásadně podílejí na úspěchu firmy.
„Náš průzkum ukázal, že lidé odcházejí z firem kvůli penězům a nefungujícímu managementu. Dnes není problém vytvořit technologii, produkt nebo službu. Záleží zejména na lidech a fungujících procesech,“ dodává Molnárová.
Nezastavil je ani požár
V kategorii Výjimečný rodinný byznys porota ocenila společnost Minit Slovakia. Kromě ní byly nominovány firmy UNIPAS, Diplomat Dental a YMS.
Přestože mnohé pekárny bojují se zvýšenými náklady, které je dostávají až do existenčních problémů, rodinné firmě z Dunajské Stredy se daří růst.
„Inovativnost a příběh jsou klíčové, ale Minit Slovakia může být pro ostatní vzorem i ve zdolávání překážek,“ míní Novotná.
Narážela na červen 2018, kdy se firma dokázala postavit na nohy po rozsáhlém požáru, který jí zničil dvě výrobní haly s výrobními linkami. Plameny se vyhnuly zásobám ve skladech, které Minitu pomohly fungovat další tři týdny.
O zdolávání překážek nakonec byla i Cena České spořitelny za veřejné dobro, která oceňuje iniciativy a projekty zaměřené na řešení aktuálních společenských problémů a potřeb komunit.
Nominace za veřejně prospěšné aktivity získaly organizace eduRoma – Roma Education Project, AGRO SOCIÁLNÍ PODNIK, Centrum environmentální a etické výchovy Pryskyřice a Labore.
Cena FéliX putovala do rukou sociálního podniku Labore, který zaměstnává lidi v nouzi. Nabízí jim práci přizpůsobenou specifickým požadavkům, díky čemuž se opět cítí užiteční, samostatní a potřební. Deset zaměstnanců sociálního podniku tvoří samoživitelé, dlouhodobě nezaměstnaní, lidé v předdůchodovém věku as nedostatečným vzděláním nebo se zdravotním znevýhodněním.
Ocenění pro příští generace
K původním třem kategoriím přibyly ve druhém ročníku FéliX Business Award také dvě nové – Byznys pro příští generace a Samospráva pro příští generace.
„Udržitelnost, ekologie a inovativnost jsou pro naši budoucnost velmi důležité, a to v případě firem i samospráv. Role samospráv je mnohem důležitější, než to mnozí často vnímají. Jsou nejblíže lidem a výrazně ovlivňují kvalitu jejich života. Jako Slovenská spořitelna jsme lídrem v mnoha samosprávných projektech, proto jsme přidali tyto kategorie do FéliXa,“ vysvětluje Hovančák.
V kategorii Byznys pro příští generace nominace získala trojice Les, Seak a Země-Bau SK za pozitivní vliv na životní prostředí a udržitelnost. Cena FéliX nakonec skončila v rukou prešovské firmy Seak. Jejich patentovaná technologie řídí přibližně 800 tisíc světel po celém světě a samosprávám může přinést úsporu nákladů na elektřinu o 35 až 40 procent.
Nominaci v kategorii Samospráva pro příští generace získaly města Dubnica nad Váhom, Kežmarok a obec Velké Turovce. Společně dokazují, že i samosprávy mohou fungovat moderně a využívat udržitelná a ekologická řešení ke zlepšení kvality života.
Cenu FéliX si odneslo město Kežmarok za rozsáhlý geotermální projekt. Městu se podařilo zrealizovat 2,5kilometrový vrt, který chce napojit na centrální zdroj tepla a využít k vytápění. V ideálním případě může snížit závislost Kežmarčanů na plynu až o 60 procent.
Druhý ročník FéliX Business Award. (zdroj: Slovenská spořitelna)
Inovuje pouze 28,8 procenta malých a středních podniků
„V rámci Evropy je Slovensko jedním z nejpodnikavějších národů. Lépe je na tom jen sousední Česko,“ prozradil na byznysové konferenci Peter Kolesár, partner v Civittě a expert na inovační ekosystémy.
V inovační činnosti však v evropském měřítku táhneme za kratší konec. Produkty, služby či procesy inovuje pouze 28,8 procenta malých a středních podniků. Peter Kolesár vidí problém v mylném přesvědčení, že investice do digitalizace a zelená řešení jsou drahá a dostupná pouze pro velké hráče.
„Mnohé z nich nejsou tak nákladné a přinášejí hodnotu i pro malé a střední firmy,“ konstatuje Kolesár.
Podle Andreje Špánika, poradce pro strategické plánování a komunikaci v Circular Slovakia, je přechod na ekologičtější fungování srovnatelně náročný jako transformace z fyzického prodeje do plně digitálního.
„Firmy si musí uvědomit, že potřebují změnu. Přežijí ti, kteří jsou nejpřizpůsobivější. Dnes je to příležitost, zítra nezbytnost,“ uzavírá Špánik.